İLETİŞİM ZARAFETİ

  • 03
    ARA
    1005 hit
    İLETİŞİM ZARAFETİ İLETİŞİMİN ZARAFETİ Hayatımızın her noktası iletişim üzerine kurulu. İletişim hayatımızı yöneten en önemli etken. İşimizi, ailemizi, arkadaşlarımızı, toplumu, yaşamak için su kadar önemli bir gerekliliktir. Hayatımızın bu kadar önemli olan iletişimi insanlar niçin doğru yönetemez, neden duygu ve düşüncelerimizi iletemez? hiç bunu düşündünüz mü?" Bu güne kadar düşünmedim" diyenleriniz var ise şöyle bir beş dakika düşünmenizi öneririm. Doğru iletim için sizlere birkaç öneri sunmak istiyorum. 1-Kendinizi Sevin: Hepimiz kişiliğimizin bir takım yönlerini beğenmeyebiliriz. Davranışlarımızdan, hareketlerimizden, huylarımızdan rahatsız olduğumuz yönler mutlaka vardır.Bu noktada bu negatif olduğunu düşündüğümüz yönlerimizi geliştirmek, yok etmek için çabalasak da bunu başaramayabiliriz. Burada yapmamız gereken bu yönümüzü "kabul etmektir." Kendimizi mükemmel olmaya zorlayarak yapay bir görüntü vermemizin bir anlamı yoktur. Gerçeği yansıtmayan görüntü karşı tarafa inandırıcı gelmeyeceği gibi iletişim kazalarına da davetiye çıkarır. Bazen biriyle ilk kez karşılaştığımızda ondan elektrik almayabiliriz, ondan hoşlanmadığımız birtakım yönlerin olduğunu düşünebiliriz.Bunun asıl nedeninin ne olduğunu biliyor musunuz? "Kendimizde sevmediğimiz bir özelliğimizi karşımızdakinde görmemizdir." şaşırdığınızı hissediyorum. Hayatımızda değiştiremeyeceğimiz insanları "olduğu gibi kabul etmemiz" gerekiyorsa bu fırsatı kendimize de vermeliyiz. 2-Ben dili , sen dili : "Sen dili" ile yapılan konuşmalar ve mesajlar, karşımızdaki kişinin "özsaygısını" zedelemeye ve kişinin "kendi duygularını" yansıtmadığı için ilgili iletişimi etkisiz olmasına yol açmaktadır. Genelleme, eleştiri, suçlama ve yargı içerdiğinden karşımızda kişi direkt olarak savunmaya geçer,direnç gösterir ve iki insanın birbirinden uzaklaşmasına neden olur,ardından çatışmaya dönüşür. Ben dilinde ise konuşmamız şahsa değil, "davranışa yöneliktir". Örneğin "sen zaten beni hiç anlamazsın!.... (sen dili) "anlaşılmadığım zaman üzülüyorum(ben dili) "yine bana yanlış bilgi vermişsin(sen dili) "daha önce konuştuğumuz halde bana yanlış bilgi verilmesi beni çok zor bir durum içinde bıraktı" (ben dili) görüldüğü gibi iki örnek arasında ne kadar çok "anlam" farkı bulunmakta. O halde "ben dilini" kullanmayı hayatımıza dahil edersek çatışmanın ve anlaşmazlıkların da önüne geçmiş oluruz. 3-Empati Kurmak: Kendimizi bir başkasının yerine koymak. Anlama temelini oluşturan bu duygu yine iletişimde çok önemli. Ancak herkes empati kurma becerisine sahip değil.Yapılan bilimsel çalışmalar 3 önemli soruyu anlayan ve cevaplayabilenlerin empati yeteneklerinin olduğunu söylüyor. a-Onlar basamağı: Senin soruların karşısında toplum ne düşünür. b-Ben basamağı:Senin soruların karşısında ben ne düşünüyorum. c-Sen basamağı: Senin soruların karşısında sen ne düşünüyorsun. 4-Erteleme: Karşımızdaki insanla iletişiminde rahatsız olduğumuzda , üzüldüğümüzde , kızdığımızda bunu karşımızdaki kişiye " o anda" yada "en uygun bir zamanda" söylemek gerekmektedir. Ertelenen yanlış anlamalar ileride çığ gibi sorunlara yol açtığı gibi iletişim kopmasına da yol açmaktadır. ..... Zaten sen hep böyle yapıyorsun (ertelemelerde kızgınlık bilinç altına işlendiğinden kişi kendisini tutamaz ve sen dilini kullanma eğilimini gerçekleştirir. Kendisini kontrol edemez. 5- Gülümse: Buzu eriten sıcaklık gibi "gülümsemek" de çok etkilidir. Gülümsemek için on üç, kaşımızı çatmak içinse yüz on iki kasımızı kullanırız. Gülümsemek iyi niyetin, barışın, sevgini, uzlaşmanın simgesidir. Bir Çin özdeyişi : “Gülümsemeyi bilmeyen insan dükkân açmamalıdır.” der. Bende diyorum gülümseyerek herkesin kalbini kazanabilirsiniz. Gülümseyerek pozitif enerjimizle mutluluğa imkan yaratabilirsiniz. 6-Teşekkür Ederim” Diyelim. “Teşekkür Ederim” sözünün müthiş bir gücü vardır. Karşımızdakinin "kendine verdiği" değeri yükseltir,onun davranışlarını güçlendirir ve ödüllendirir. Ağzımızdan çıkan “teşekkür ederim” sözcükleri karşımızdaki kişilerin olumlu duyguları tekrar yaşamalarını sağlar. Küçük şeyler için “teşekkür ederim” dediğimizde, insanlar çok geçmeden bizim için büyük şeyler yapmaya başlarlar. 7- Samimi olmak: Her koşulda her olayda herkese karşı samimi olmak, duygularımızı içtenlikle belli etmek, karşımızdaki kişiye sevgiyle yaklaşmak bana göre iletişimin en önemli zarafeti. Sevgi dolu, birbirimize mutluluk yarattığımız bir dünya kurmamız dileğiyle. İnsan Kaynakları Yönetimi Uzmanı/Eğitmen/Yazar/Tv Programcısı goncaelibol@seninkariyerin.com.tr www.seninkariyerin.com.tr Bu yazı toplam 10042 defa okunmuştur.