Loading

Pazar payını büyütmenin yolları

Şirketler pazarın daralması ve karlılıkların azalması nedeniyle bazen mali açıdan sıkıntılar yaşamaktadır. Özellikle ticari dengelerin bozulması, tüketici davranışlarındaki değişimlerin talebi olumsuz etkilemesi gibi birçok etken şirketlerde belirsizlik ve endişe yaşatmaktadır. Bu nedenle bazı dönemlerde küçülen şirketler olduğu gibi büyüyen şirketlerin oranı da dikkat çekmektedir. Geçtiğimiz günlerde Borsa İstanbul 2024 yılı ikinci çeyrekte en karlı şirketlerin listesini açıkladı. Bu şirketler kamuoyunda yıllardır bilinen markalar arasında yer alıyor. Peki, bu en kârlı şirketler başarıyı nasıl yakalıyor? Pazar paylarını artırmak adına hangi yöntemleri uyguluyor?

Bunları genel olarak özetlemek gerekirse:

Tüketici Beklentisini Anlamak: Bazen tüketici harcamalarında azalmalar yaşanmaktadır. Burada tüketici davranışlarını anlayarak esnek ürün stratejileri geliştirmek önemli bir adımdır. Veriye dayalı analizler, beklenti analizleri ve davranışsal ekonomi modeli uygulamak önemlidir.

FAYDA MALİYET ANALİZLERİ

Dijitalleşme ve Teknoloji Entegrasyonu:
Teknoloji yatırımları operasyonel verimliliği artırmada, maliyetleri düşürmede ve pazar payını genişletmede önemli rol oynamaktadır. E-Ticaret ve dijital pazarlama ile online platformlar, düşük maliyetlerle geniş bir müşteri kitlesine ulaşma imkânı sunmaktadır. Sosyal medya reklamları ve arama motoru optimizasyonu (SEO) gibi araçlar, dijital kanallardan gelen satışları artırabilir.
Ayrıca veri analitiği ile müşteri davranışlarını analiz ederek doğru ürünleri, doğru zamanda ve doğru fiyatla sunmak, satışları artırabilir.

Müşteri İlişkileri Yönetimi: Yeni müşteri kazanmanın maliyeti, mevcut müşteriyi elde tutmaktan daha yüksektir.
Bu nedenle Müşteri İlişkileri Yönetimini doğru uygulamak şirketlere pek çok avantaj sağlamaktadır. Ayrıca müşterilere sadakat programları ile kişiselleştirilmiş hizmet sunmak, özel indirimler, kampanyalar düzenlemek, müşterilerin markaya bağlılığını artırmaktadır.

Ürün Çeşitliliği, Yeni Pazar ve Niş Alana Yönelmek:
Daralan bir pazarda yeni pazarlar keşfetmek önemlidir. Farklı pazarlara açılmak, yeni ürünler sunmak ve çeşitliliği artırmak yeni gelir kapıları sağlayabilir.
Ayrıca mevcut ürünlere talebin düşük olduğu durumlarda niş segmentlere odaklanmak etkili bir yöntemdir.

Maliyet Yönetimi: Karlılığın oluşmasında maliyet yönetimi çok önemlidir.
Fayda maliyet analizi yapmak, operasyonel maliyetleri düşürmek, verimliliği artıracak teknolojilere yatırım yapmak, tedarik zincirini optimize etmek bu süreçte kritik öneme sahiptir.

Çalışanların Potansiyelini Artırmak: Bir şirketin en değerli sermayesi çalışanlarıdır. Güçlü liderlik becerilerine sahip olan, vizyonları geniş çalışanlar her koşulda işe değer katmaktadır. Çalışanların yeteneklerini geliştirmek, yetkinliklerini artırmak, değişime uyumu ve krizi yönetebilme becerisi kazandırmak başarılı olmak adına çok önemlidir. Bu başarıyı elde etmek elbette sürekli gelişimden yani eğitime bağlıdır.
Şirketlerin çalışanına yatırım yapması, sürekli gelişim ilkesi ile motivasyonu yüksek ekiplerin var olması hem müşterilere daha iyi hizmet sunarken hem de şirkete yenilikçi fikirlerin oluşmasını sağlar.

YÖNETİM STRATEJİLERİ

Marka Güvenilirliğini ve İtibarı Korumak: İtibar ve güven bir şirketin dikkat etmesi gereken birincil konusudur. Çünkü tüketici hep güven arar. Yasalara uygun davranmak, şeffaf olmak, ürün ve hizmet hakkında tüketiciyi doğru bilgilendirmek gibi etkenler tüketicinin güvenini sağlar.
Başarılı şirketler bu yöntemleri uygulamaktadır.
Ülkemizde büyük şirketler bu yönetim stratejilerini uyguladığı için zaten büyümektedir. diğer şirketlerin de bu konularda daha fazla farkındalığın artması, ülkemizin daha iyi koşullarda olması için kritik öneme sahiptir. Neticede bu şirketler ekonominin lokomotifi ve büyük şirketlerin de tedarikçisidir.
Yapbozun her bir parçasını tamamlamak işbirliği, dayanışma, bütünsel yaklaşımı gerektirir.

Kaynak: Gonca Elibol Yeni Asır Köşe Yazısı

paylaş