Loading

Protokol Kuralları ile İz Bırakabilirsiniz

Victor Pauchet, "Nezaket içten gelir ve her şeyi satın alır" demiş. Gerçekten de toplumda bazı insanlar birçok kişi arasından fark edilir, sevilir ve itibar görür. Herkesin beğenisini kazanan ve saygın olan bu kişilerin ortak özelliği, terbiye ve nezaket sahibi olmalarıdır. Güvenilir olmak, adaletli olmak, etkin iletişim becerilerine sahip olmak, sözünde durmak gibi meziyetler insanların takdirini toplamakla birlikte, dürüst insan olmanın da gerekliliğidir. Sosyal yaşamın yanı sıra çalışma hayatında da uyulması gereken bir takım davranış kuralları vardır. Protokol kuralları olarak adlandırılan bu kurallar, çalışma hayatındaki herkesi yakından ilgilendirmektedir. Pozitif Etki isimli iletişim, protokol ve zarafet kurallarını anlatan bir kitap yazmış ve ayrıca bu konuda eğitim veren biri olarak, iş dünyasında birçok makam sahibi insanın protokol kurallarını bilmediğini rahatlıkla söyleyebilirim.


UYGULANMASI GEREKİR
Protokol kuralları kamusal ve toplumsal yaşamdaki; bütün etkinlik ve törenlerde, resmi ilişkilerde, görüşmelerde, yazışmalarda, toplantılarda, kabul ve ziyaretlerde, davet ve ziyafetlerde yönetim veya biçim yönünden uygulanması gereken uluslararası görgü kurallarıdır. İş hayatı genellikle şikayet edilen ast -üst ilişkilerindeki çatışmalar, iş ortamındaki olumsuz ilişkilerden dolayı "cadı kazanı" olarak ifade edilir. Performans hedeflerine ulaşmak için ortak hedeften ziyade kişisel çıkarlara dönüşen sert rekabetlerin yaşanması, konuşma üslubunun yıkıcı etkiler yaratması gibi olumsuz davranışlar işyerine zarar vermekte ve özellikle çalışanların kurumsal kimliklerini unutmasına yol açmaktadır. Halbuki iş hayatında 'kişisel' değil 'kurumsal' düşünmek gerekmektedir. Çalışanların duygu ve fikirlerini üstlerine aktarırken, yöneticilerin ise astları ile iletişim kurarken üsluba ve etik değerlere özen göstermesi şarttır.


İTİBAR GÖREBİLMEK İÇİN...
İş hayatında geçerli protokol kurallarına göre davranmak, kurumların gelişmesi açısından olumlu katkılar sağlamaktadır. Bu kurallar çerçevesinde davranmak çalışanlar arasında uyumu ve iletişimi arttırmakta, takım çalışmasını güçlendirmektedir. Doğru davranış modellerinin uygulanması profesyonel iş gerekliliklerinin ortaya çıkmasında ve ast-üst ilişkilerinin dengede tutulmasında etkilidir. Dolayısıyla protokol kuralları işteki başarıyı arttırmakta ve verimliliğe büyük katkı sağlamaktadır. Yazılı olmayan, ancak herkes tarafından bilinmesi beklenen bu kuralların öğrenilmesi gereklidir. Ailede öğrenilen görgü kurallarının çoğu, aynı zamanda protokol kuralı olarak zaman içinde geliştirilebilir. İş hayatında, işinizi ne kadar iyi yaparsanız yapın, verimliliğiniz ne kadar yüksek olursa olsun, nezaket kurallarına göre davranmadığınız sürece değer ve itibar göremezsiniz. Hayatımızda iş değiştirilebilir, başka bir işe geçilir ve makamlar gelip geçicidir. Ancak iz bırakmak için önce 'iyi insan' olmak gerekir. Ne demişler, "bir insanın niteliği kıyafetiyle, nezaketi davranışıyla, bilgisi konuşmasıyla, becerisi işiyle, görgüsü yemesi içmesiyle belli olur!"

Kaynak : Gonca Elibol Yeni Asır Köşe Yazarı

paylaş